Pages

Tuesday, November 16, 2010

...LaFAz NikAH...

aku sering ditanya mengenai perkara ini. ini aku berkongsi sedikit bagaimana pengalaman aku dlu ketika sedang membuat persiapan ke masjid untuk akad nikah. tapi sblm itu aku ceritakan sedikit pengalaman aku sblm, ketika dan slps akad nikah.

sblm akad nikah
aku menikah dgn gadis pilihan hatiku dari negeri kedah darul aman. aku ke sana dengan menaiki sebuah bas, kemudian dipertengahan jalan bas mengalami mslh tayar kempis. pam punya pam di stesen petronas r & r rawang pn masih tak blh jgk. angin tak nak masuk. sbr jerlh....

last2, aku bt second plan?? ape dier...???aku diminta untuk menaiki keta MYVI bersama-sama dengan abg & kakak sepupu aku. lain plak ceritanya. smpi je gurun salah jln plak?? aku terawal cikit masuk tol gurun. abg sepupu & kakak sepupu aku pnyerlh behrang!! angin je dlm keta..... aku pn tnya mak cik jual goreng pisang mcm mn nk p alor setar... die pun jwb...kena keluar balik ikut tol alor setar (S). masa tu dah nak masuk waktu asar. akad nikah slps asar. bakal pengantin perempuan (bkl isteri) dok marah2. call aku tak sanggah2. pening jgklh time tu.. tp kena sbr byk...... dlm hati bergelora.

alhamdulillah sampai di rumah bakal pengantin perempuan tepat pkl 5.15ptg..... aku p mandi sat.. pale time tu pening sgt2.. tk tahulh nape..


ketika akad nikah
y ni lain plak citernya... aku pnyalh kalut. smpi je di masjid.. adk ipar aku tnya.. IC bw tk abg?? duit hantaran bw tk?? alamak aku dh 'blur' time tu. kemudian masuk dlm msjd jmpa tok imam. tok imam tnya plak.. IC dan duit hantaran mn?? aku jwblh IC t'tggl di rmh bakal isteri.... duit hantaran plak t'tggl kt bas.. bas plak rosak dipertengahn jln. tk blh bt ape2.. tok imam pn proceed jgk.. dia fhm kot kita dri jauh. msti ade y tk kena. y ambl akad aku ialah abg kpd pengantin perempuan.

ini soalan2 y tok imam tnya sblm akad nikah:
1. tok imam srh b'istighfar..
2. kemudian baca plak selawat..
3. nak test lg bc plak al-fatihah... time ni baca btl2 m'hayati..
4. last sekali mengucap dgn maknanya sekali..

ini penting lafaz nikah:
ada 2 pilihan utama. disini aku nyatakan sekali kedua-duanya. di kedah kedua-duanya ini diterima pakai (peringatan utk daerah alor janggus, kg kubang jawi mukim kota setar sahaja!!).
1. "Aku terima nikah      (nama bakal isteri)       dgn maskahwinnya RM xxx.00 ringgit TUNAI!!"

atau

2. "Aku terima nikah        (nama bakal isteri)      dgn maskahwin y tertera."


selepas akad nikah
sempoi tp itulh y diterima tok imam kami disini. tp sblm itu tok imam minta kami baca dahulu lafaz ni di depan semua sblm melafazkannya di dpn wali dan saksi-saksi. sggh indah pengalaman ini. akan aku abadikan di dlm memori hidup aku.

21hb November 2010 adalah tarikh bersejarah di dlm hidup aku... kini tggl bape hari lg aku akan menyambut ulang tahun perkahwinan kami y pertama... kpd isteriku y tercinta.. abg sayangkan syg.. wlupn ssh, sng, sedih, gembira dll kita tetap bersama.


sekian. terima kasih.


wassalam.


~ ruhen b. abdurachman | nazira bt. ismail ~

0 comments:

...mAsA iTU eMAs...

...mULakAN dENgaN biSMiLLAH...

...uMUr MakIN mENingkAT...

About Me

My Photo
u-ErN
~ seelok-elok manusia ialah yang KAYA harta dan KAYA budi pekerti ditambah dengan keIMANan dan keTAQWAan kepada-NYA

~ redhamu yang daku damba di hati ini... kasih sayangmu yang daku impi... syurgamu yang daku nanti-nanti..
View my complete profile

...ruHeN | naZirA...

...ruHeN | naZirA...
...pErkAHwinANku...

...rUaNgaN cHAt...

...pELaWAt...

Search

Loading...